نحوه ساخت پاورپوینت برای جلسه دفاع

دفاع پایان نامه یکی از حیاتی ترین مراحل زندگی هر دانشجو به شمار می رود. انجام پاورپوینت پایان نامه جهت ارائه در برابر کمیته داوران ضروری است. البته بیشتر دانشجویان درباره نحوه ساخت پاورپوینت برای جلسه دفاع به ابهامات و سوالات فراوانی بر می خورند. در این مطلب 9 نکته کلیدی ساخت پاورپوینت برای جلسه دفاع را بیان کرده ایم. با رعایت این نکات، یک پاورپوینت کاملا حرفه ای برای ارائه خود خواهید داشت.

نحوه ساخت پاورپوینت برای جلسه دفاع
ساخت پاورپوینت برای جلسه دفاع

مدت زمان تخمینی مطالعه: 11 دقیقه

9 نکته کلیدی پیرامون نحوه ساخت پاورپوینت برای جلسه دفاع

از تعداد اسلایدها گرفته تا ترتیب دقیق اسلایدها، ابزارهای تصویرسازی و ترفندهای طراحی گرافیکی، نکات فراوانی درباره نحوه ساخت پاورپوینت برای جلسه دفاع وجود دارد. در این بخش به معرفی مهم ترین این نکات می پردازیم.

نکات ساخت پاورپوینت برای جلسه دفاع
نکات طراحی پاورپوینت جلسه دفاع

1- تعداد اسلایدهای پاورپوینت دفاع

با توجه به محدودیت زمانی دفاع، توصیه می شود که تعداد اسلایدها حتی الامکان بیش از 40 اسلاید نباشد. البته دانشجویان معمولا بین 20 تا 30 اسلاید را انتخاب می کنند. مهم تر از تعداد اسلایدها، مختصر و مفید بودن محتوای آن ها و سادگی و شفافی طراحی های گرافیکی است.

2- یکپارچگی همه اسلایدها از نظر طراحی

طرح یا تمپلیت همه اسلایدها باید با هم همخوانی داشته باشد. پس زمینه همه اسلایدها باید یکسان یا بسیار شبیه و هم رنگ باشد. می توانیم بیش از یک فونت واحد نهایتا تا 2 الی 3 فونت شبیه به هم را برای متن به کار ببریم. البته توصیه می شود که فقط از یک فونت استفاده کنیم یا فونت ها باید بسیار هماهنگ باشند. سایز فونت یا رنگ آن فقط برای تاکید بر عبارات مهم تر یا با توجه به پاراگراف بندی به طور منظم و معنادار تغییر می کند.

3- رعایت دقیق ترتیب اسلاید های پاورپوینت جلسه دفاع

ترتیب اسلایدها و محتوای آن ها، مطابق با قالب نگارش پایان نامه تعیین می شود. بنابراین، نحوه ساخت پاورپوینت برای جلسه دفاع این گونه است که باید از جابجایی عمدی یا اتفاقی اسلایدها خارج از ترتیب متن پایان نامه خودداری کنیم. البته در موارد خاص، این جابجایی می تواند معنادار باشد. ترتیب اسلایدها به طور کلی موارد زیر را شامل می شود:

  • صفحه عنوان
  • نام خدا
  • فهرست مطالب
  • کلیات پژوهش
  • پیشینه و مبانی نظری
  • مواد و روش تحقیق
  • نتایج
  • نتیجه گیری
  • پپیشنهادات
  • منابع

4- ترفند داستان سرایی

داستان سرایی، یک ترفند رایج در نحوه ساخت پاورپوینت است. در این ترفند، مطالب در قالب یک ماجرای علمی، شخصی یا به صورت سیری از رویدادها بیان می شوند. البته جلسه دفاع یک جلسه رسمی است و باید در مورد استفاده از این ترفند در نحوه ساخت پاورپوینت برای جلسه دفاع احتیاط کنیم. در هر حال، بیان جذاب تر و تقریبا داستان مانند محتوای پاورپوینت با حفظ کامل جنبه های رسمی، به انتقال بهتر مفاهیم کمک خواهد کرد.

5- توجه به فضای اتاق جلسه دفاع

اگر نور فضا، رنگ دیوارها، طراحی داخلی اتاق و شکل و فرم آن را در طراحی پاورپوینت در نظر بگیریم، آنگاه می توانیم اثرگذاری مطالب را بالا ببریم. برای مثال، اگر رنگ طراحی داخلی اتاق قهوه ای است، می توانیم از رنگ های نزدیک به آن مانند کرم یا رنگ های خنثی مانند سیاه و سفید جهت هماهنگی با فضا استفاده کنیم. اگر نور آفتاب زیادی در اتاق هست، می توانیم رنگ های تند و برجسته با سطح تضاد رنگی بالاتری را در ارائه پاورپوینت خود به کار ببریم تا بهتر دیده شود.

6- ویژگی های متن و فونت

یک توصیه کلی درباره نحوه ساخت پاورپوینت برای جلسه دفاع آن است که مخاطب نباید برای خواندن متن به سختی بیفتد. فونت سیاه با پس زمینه روشن، بیشترین استفاده را در میان دانشجویان دارد، زیرا خواندن آن راحت خواهد بود. البته هر ترکیبی از رنگ های متضاد برای پس زمینه و فونت می تواند مناسب باشد.

سایز فونت معمولا بین 32 تا 48 انتخاب می شود که بسته به سلیقه فرد، تا حدودی کمتر و بیشتر از این نیز قابل استفاده است. عنوان ها باید فونت بزرگ تری نسبت به متن های زیرشان داشته باشند. همچنین بهتر است در بیشتر قسمت های ارائه، از فونت های هنری و پیچیده پرهیز کنیم.

7- رعایت اصل سادگی

فقط عبارت های ضروری می بایست در اسلایدها به کار روند، زیرا توضیحات بیشتر توسط ارائه دهنده بیان می شوند. سادگی طراحی اسلایدها باید به گونه ای باشد که مخاطب طی 5 ثانیه، به کلیات آن ها پی ببرد. متن می بایست در قسمت های خالی صفحه بیاید و با طراحی های گرافیکی تداخل پیدا نکند. متخصصان توصیه می کنند که در هر اسلاید حداکثر 6 خط و در هر خط حداکثر 6 کلمه به کار ببریم. همچنین باید از تمپلیت ها یا طراحی های گرافیکی پیچیده که فهم محتوا را سخت می کنند، پرهیز کنیم.

8- شفافیت محتوای اسلایدها

جهت بالا بردن تمرکز مخاطب، در هر اسلاید فقط باید یک مسئله اصلی را ذکر کنیم. درج یک عنوان با فونت بزرگ تقریبا در تمامی اسلایدها ضرورت دارد. توجه به ترکیب صحیح و خوانای 3 مولفه، یعنی نوع فونت، سایز فونت و رنگ فونت، جهت بالا بردن شفافیت مطلب ضروری است. برای برجسته سازی قسمت های مهم متن می توانیم از ابزار Bold پاورپوینت استفاده کنیم.

9- طراحی حرفه ای و اصولی

تصویرسازی (اعم از نمودارها، اشکال، اینفوگرافیک ها، موشن گرافیک ها و انیمیشن ها)، مهم ترین دلیل استفاده از نرم افزار پاورپوینت برای جلسه دفاع است و نباید اهمیت آن را فراموش کنیم. تا حد ممکن برای بیان مطالب باید ترفندهای تصویرسازی را به جای متن به کار ببریم. البته باید این ابزارها را به طور بهینه و حداقلی به کار ببریم تا پاورپوینت ما شلوغ نشود. نمودارهای بسیار پیچیده و تصاویر سردرگم کننده، فقط تاثیر منفی روی ذهن مخاطب می گذارند.

برای ساخت پاورپوینت دفاع به کمک نیاز دارید؟

هنگام ساخت پاورپوینت برای جلسه دفاع به چه مسائلی باید توجه کنیم؟

در مرحله اولیه و پیش از هرچیز، ابتدا می بایست هدف ارائه خود را در نظر داشته باشیم. هدف شامل موضوع و نتایج تحقیق می شود. همچنین باید بررسی که لازم است چه حجمی از اطلاعات و داده ها در اسلایدهای ما گنجانده شود. تعداد اسلایدها و نحوه طراحی آن ها را بر اساس همین حجم از اطلاعات و داده ها تعیین می کنیم. همچنین تصویرسازی محتوا در نحوه ساخت پاورپوینت برای جلسه دفاع اهمیت دارد. باید تا جای ممکن، کمتر از متن و بیشتر از جلوه های تصویری و گرافیکی استفاده کنیم.

نحوه پیش روی اسلایدها باید مطابق با ترتیب مطالب متن پایان نامه یا رساله باشد. بنابراین، هنگام ساخت پاورپوینت جلسه دفاع، همیشه باید ساختار رساله دکتری یا پایان نامه ارشد خود را لحاظ کنیم. بازبینی مکرر و تمرین، به ما کمک می کند تا به بهترین نحو همه این مسائل در پاورپوینت ما رعایت شوند.

شناخت مخاطبان

یک دانشجوی زیرک، حتما پیشینه حرفه ای، سلایق و حوزه مطالعاتی مخاطبان خود را در نحوه ساخت پاورپوینت برای جلسه دفاع لحاظ می کند. خوب است بدانیم که هیئت داوران روی کدام جنبه های ارائه دفاع تاکید بیشتری دارند. همچنین توصیه می شود که عبارت ها در متن اسلایدها را مطابق با تخصص داوران و حوزه مطالعاتی شان به شکل قابل درک تری بنویسیم.

اجمالی بودن پاورپوینت دفاع

زمان جلسه دفاع معمولا محدود است و بین 20 دقیقه تا نهایتا 30 دقیقه می باشد. بنابراین، فقط باید اصلی ترین و مهم ترین مسائل را در جلسه دفاع بیان کنیم و در پاورپوینت بگنجانیم. اگر احیانا جدول بزرگی از داده ها یا نمودار پیچیده ای داریم که حس می کنیم حتما باید نمایش داده شود، آن را به اسلایدهای ضمیمه در انتهای پاورپوینت انتقال می دهیم. بدین ترتیب، از طولانی شدن و پیچیدگی بیش از حد ارائه خود جلوگیری خواهیم کرد. البته درج جدول های کوتاه یا نمودارهای ساده در اسلایدهای میانی هیچ اشکالی ندارد و حتی به اثرگذاری بهتر مطلب کمک می کند.

کمک گرفتن از متخصصان طراحی پاورپوینت

نظر یک متخصص همیشه برای پاورپوینت دفاع یاری دهنده خواهد بود. بی شک، نکاتی در نحوه ساخت پاورپوینت برای جلسه دفاع وجود دارد که فقط متخصصان به دلیل تجربه بالا آن ها را می دانند. البته جدای از تخصص، یک نگاه بیرونی بر پاورپوینت ما، می تواند نقاط کور خودمان درباره ایرادات را تشخیص دهد. بررسی پاورپوینت دفاع توسط یک متخصص، از نکاتی است که متاسفانه خیلی ها به آن توجه نمی کنند، اما می تواند سطح کیفی پاورپوینت را به شدت بالا ببرد.

خلاصه سازی و قابل درک بودن پاورپوینت جلسه دفاع

محتوای متن پایان نامه حتما باید برای درج در پاورپوینت به طور بهینه خلاصه شود و سپس داخل اسلایدهای مختلف قرار گیرد. در هر اسلاید، تنها بر یک مسئله اصلی متمرکز می شویم و از ذکر چند مسئله خودداری می کنیم. پس از خلاصه سازی و ساخت پاورپوینت، یک بار آن را با دقت می خوانیم. اگر حس کردیم ابهامات، قسمت های سوال انگیز یا نواقصی وجود دارد، آن را برطرف می کنیم.

برای دریافت و مشاهده نمونه پاورپوینت جلسه دفاع، با ما تماس بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله مهم ترین نکات برای تبدیل پایان نامه به پاورپوینت و ساخت یک پاورپوینت حرفه ای برای جلسه دفاع پایان نامه را معرفی کردیم. مختصر و مفید بودن محتوای اسلایدها، مهم ترین نکته درباره نحوه ساخت پاورپوینت برای جلسه دفاع است. ساده و رسمی بودن طراحی، تمرکز هر اسلاید بر یک مسئله اصلی، تعداد اسلاید زیر 20 و خوانا بودن فونت با سایز میانگین 32 تا 48، از دیگر نکات مهم هستند. ترتیب اسلایدها باید مطابق با ساختار پایان نامه ارشد باشد و درج رفرنس ها در آخر را نیز فراموش نکنیم.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد و مشکلات شما در راه ساخت پاورپوینت پایان نامه را حل کند. چنانچه همچنان برای ساخت پاورپوینت جلسه دفاع خود به کمک نیاز دارید و یا قصد سفارش ساخت پاورپوینت پایان نامه خود را دارید، می توانید همین حالا با ما تماس بگیرید و سفارش خود را ثبت نمایید.

سفارش ساخت پاورپوینت دفاع پایان نامه با 15% تخفیف

سوالات متداول در رابطه با نحوه ساخت پاورپوینت برای جلسه دفاع

نکات اصلی ساخت پاورپوینت برای جلسه دفاع چه هستند؟

محتوای اسلایدها باید به خلاصه ترین و پر معنا ترین حالت ممکن نوشته شود. طراحی گرافیکی پاورپوینت باید رسمی باشد. سایز، رنگ و نوع فونت می بایست به صورت خوانا تعیین شوند.

نحوه ساخت پاورپوینت برای جلسه دفاع با Chatgpt چگونه است؟

بدین منظور، متن خود را به ربات Chatgpt می دهیم تا برای ما خلاصه کند. سپس این متن را بازبینی و اصلاح می کنیم و آن را به صورت دلخواه داخل پاورپوینت جای می دهیم. اما توصیه ما این است که به هیچ عنوان پاورپوینت جلسه دفاع خود را با استفاده از هوش مصنوعی نسازید.

قانون 6 در 6 برای انجام پاورپوینت دفاع چیست؟

قانون 6 در 6، یعنی در هر اسلاید نهایتا 6 خط و در هر خط، نهایتا 6 کلمه گنجانده شود.

مراحل ساخت پاورپوینت دفاع چه هستند؟

خلاصه سازی متن پایان نامه به طور مناسب برای پاورپوینت، نخستین مرحله است. سپس یک تمپلیت مناسب انتخاب می کنیم. پس از باز کردن این تمپلیت، تعداد اسلاید مورد نظر خود را می افزاییم و متن خلاصه شده را در اسلایدها به صورت اصولی و حرفه ای درج می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *